2 Ocak 2009 Cuma

ASANSOR İŞLETME TESTİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR

ASANSOR İŞLETME TESTİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR

Mekanik Aksam Montajı Fiziki Kontrolü:

1. Hız regulatörü kablo bağlantıları ve mekanik bağlantılarının genel durumunun gözle kontrolü yapılmalıdır.

2. Nihai sviç kablo bağlantısı ve mekanik bağlantı kontrolü yapılmalıdır.

3. Halatlar projesine uygun mu, deformasyon ve kopukluk var mı, kabin ve karşı ağırlık bağlantıları uygun yapılmış mı klemensler tam sıkılmış mı kontrol edilmelidir.

4. Raylar terazisinde ve proje ölçüsündeki yerinde mi, kesitleri uygun mu, ek yerleri düzgün yapılmış mı, perde duvarlarla bağlantılar tam ve usulüne uygun yapılmış mı kenetler düzgün mü, kontrol edilmelidir.

5. Denge zinciri projesinde belirtilen kesit ve ölçülerde mi, bağlantıları tam yapılmış mı kontrol edilmelidir.

6. Karşı ağırlıklar projesi doğrultusunda motora aşırı yük bindirmeyecek şekilde yeterli ağırlıkta konulmuş mu kontrol edilmelidir.

7. Paraşüt mekanizması kontrol edilmelidir.

8. Aşırı yük mekanizması mekanik bağlantı ve kablo bağlantıları kontrolü yapılmalıdır.

9. Makina-motor grubu çelik konstrüksiyon, kablo bağlantıları, mekanik bağlantılar, takozların yeterlilik ve düzgünlük kontrolü, proje verilerine uygunluk kontrolü yapılmalıdır.

10. Kapıların genel durum ve terazi kontrolü, amortisör mekanik bağlantı kontrolü yapılmalıdır.

11. Kuyu dibi amortisörleri mekanik bağlantı ve son kontrolü yapılmalıdır.

12. Paten yağdanlıkları kontrolü yapılmalıdır.

13. Kuyu duvarına kenetler vasıtası ile mesnetlenen rayların ankraj bağlantıları kontrolü yapılmalıdır.

Elektrik Akasamı Kontrolü :

14. Kumanda panosu projesine göre iç dizayn, elektrik ve mekanik bağlantıları kontrolü yapılmalıdır.

15. Röle, elektronik pano içi, asansörün hangi katta olduğunu gösterir kat göstergesinin, işlevselliği, bağlanması ve proje verilerine göre kontrolü yapılmalıdır.

16. Kablo, klemens, civata bağlantılarının düzgünlüğü proje ve etiketlerine uygunluğu kontrol edilmelidir.

17. Flexible kablo ve buton bağlantı kablolarının bağlantıları ve yeterli yedek olup olmadığı kontrolü yapılmalıdır.

18. Makina motor dairesindeki tüm mekanik aksamın bina topraklama hattına bağlantısı kontrolü yapılmalıdır.

Asansörün çalışması ve emniyet sistemleri kontrolü:

19. Kat kabin kapısı açık halde iken asansöre kumanda verilse bile asansör hareket etmemelidir.

20. Asansör hareket halinde iken herhangi bir kattaki kapı açılmamalı, şayet emniyet anahtarı ile kapı açılırsa asansör hemen durmalıdır.

21. Kabin içi stop butonu, alarm butonu ve interkom sistemi kullanılarak çalışması kontrol edilmelidir.

22. Enerji kesilse dahi, kabin içi aydınlatma, emniyet açısından çalışır durumda olmalıdır.

23. Kabin içi kumanda butonlarının çalışması kontrolü yapılmalıdır.

24. Kat kapıları açıldığında sürtme, sert açılma olmamalı, kapılar sert kapanmamalıdır.

25. Aşırı yük ayar kontrolü yapılmalı, maksimum taşıma kapasitesi üzerindeki aşırı yükle asansör hareket etmemelidir.

26. Halat kopması, klemens gevşemesi, halat kurtulması, gibi nedenlerle, asansörün normal hızının üstünde seyir etmesi halindeki durumlara karşı konulan paraşüt sisteminin çalışması, normal hızın üstünde bir hız sağlayacak aldatmacalar yapılarak (hız regratörü halatının yan yuvaya kaydırılması gibi) kontrol edilmelidir.

27. Asansör katta durduğunda kabin ile kapı arasında 2 cm aşan mesafe bulunmamalıdır.

28. Asansör seyir halinde iken kabinde sallanma, vibrasyon, çeşitli mekanik sesler olmamalıdır.

29. Asansör katta durduğunda asansör kabini ile kat döşemesi arasında 1 cm’den fazla mesafe olmamalıdır.

30. Toplama kumandalı asansörler, asansör hangi yönde seyir halinde ise bir sonraki katlardan gelen sinyalleri değerlendirmelidir.

31. Yan yana olan 2 asansörden kumanda verilen kata en yakın asansör gelmelidir.

32. Bir bloktaki yan yana iki asansörden bir tanesi orta katta diğeri zemin katta park edecek şekilde programlanmalıdır.


Hazırlayan:
Cem KAFADAR
İnşaat Mühendisi (ITU-1987)

1 yorum: